محل تبلیغات شما

همان گونه كه آمارتيا سن»، اقتصاددان هندی برنده جايزه نوبل، اشاره كرده،
 آزادي يك ايده جهانشمول است.آزادی تقریبادرتمام ادیان وفرهنگهااز
اسلام گرفته تا بوديسم، از آسيا تا مغرب زمين، ريشه هايی عميق و مستحكم دارد. امپراتور هند، آشوكا
، نزديك به دو هزار و سيصد سال پيش مردم را به آزادی 
و تحمل سياسی دعوت ميكرد. اكبر كبير»
، پادشاه بزرگ سلسله گوركانيان در
قرن شانزدهم (كه به امپراتوری مغولی هند معروف بودند) درست در همان زمانی
كه دادگاههای تفتيش عقايد در اروپا مخالفان مذهبی را مجازات ميكردند و به
قتل ميرساندند، ملاحظاتی كلاسيك و بياد ماندنی در باب تحمل سياسی و
مذهبی داشت. اسلام، از نخستين روزهای پيدايش، با آغوش باز پذيرای آزادی
اقتصادی و كسب و كار بود، آن هم مدتها پيش از آن كه اين مفاهيم در غرب
محترم شمرده شوند. تحمل و سعه صدر امپراتوران عثمانی اغلب بيشتر از
پادشاهان اروپايي بود. 
بنابراين، به عبارتی ميشود گفت كه آزادی كاملاً با همه اديان و فرهنگهای
بزرگ جهان سازگاری دارد. آزادی نه يك ايده مشخصاً غربی است و نه يك
مفهوم ماترياليستی. در ضمن، آزادی با جامعه ای مبتنی بر ارزشهای مستحكم
اجتماعی نيز هيچ گونه تضادی ندارد. در واقع، جامعه آزاد متكی بر مردمی است كه مشتاقانه پذيرای هنجارها و قواعد مشترك هستند؛ هنجارها و قواعدی كه آزار
رساندن به ديگران، و شيادی و سوء استفاده از قدرت را نهی نموده و يك نظم و
سامان هماهنگ اجتماعی به وجود ميآورند كه در آن مردم ميتوانند به
همزيستی و همكاری با يكديگر بپردازند.

ازکتاب بنیان های جامعه آزاد

چرازنهانمیتوانندبیشترشبیه به مردهاشوند

مثبت اندیشی صرف یاهمراه عمل؟!

ریشه های فرهنگی ومعنوی آزادی

كه ,آزادی ,تحمل ,يك ,جامعه ,هنجارها ,يك ايده ,تحمل سياسی ,هنجارها و ,جامعه آزاد ,يكمفهوم ماترياليستی

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

دل شکســــــــــــــــــــــــــته هر چیزی از ریاضی ... معلم دبستان پسرانه فرهنگ کمشک